Istnieje pewne powiedzenie. Mówi ono, że świat dzieli się na ludzi robiących kopie zapasowe oraz tych, którzy będą je robili. Choć może wydawać się ono zabawne, to z pewnością nigdy nie było do śmiechu osobom tracącym ważne pliki przez awarię urządzenia lub inną niesprzyjającą okoliczność, której nie dało się przewidzieć. Jeśli nie chcesz dołączyć do tego niechlubnego grona, sprawdź, jak backupować dane.
Spis treści
Na czym polega backup danych i jak często go robić?
Backup danych, czyli inaczej tworzenie kopii zapasowych, to powielanie istotnych plików i przechowywane ich w co najmniej dwóch miejscach. Dzięki temu jeśli awarii ulegnie jedno urządzenie lub zostanie ono zarażone złośliwym oprogramowaniem, bez problemu odzyskasz ważne dokumenty. Robienie backupu poleca się:
- osobom pracującym nad ważnym projektem przez długie miesiące;
- osobom piszącym prace naukowe;
- osobom przechowującym na komputerach zdjęcia lub inne pamiątki;
- osobom chcącym zachować aplikacje oraz oprogramowanie, które będzie można wgrać z powrotem po awarii urządzenia;
- wszystkim, którzy nie chcą stracić ważnych plików zarówno tych dotyczących ich życia zawodowego, jak i prywatnego.
To, jak często robić się kopie zapasowe, zależy od ważności danych, które znajdują się na Twoim komputerze. Jeśli przez długi czas nie dodajesz nowych dokumentów ani zdjęć, wystarczy taki backup zrobić profilaktycznie raz na miesiąc. Może jednak okazać się, że będziesz go potrzebować codziennie, dlatego dostosuj częstotliwość do Twojego trybu pracy i tempa powstawania nowych plików.
Na czym backupować dane?
Backup powinno się robić na co najmniej jednym urządzeniu. Zazwyczaj tyle wystarczy, aby nie martwić się o utratę danych. Jeśli jednak pracujesz nad wyjątkowo ważnym projektem, możesz rozważyć stworzenie kopii zapasowej na dodatkowym sprzęcie. Najczęściej backup robi się na:
- dysku zewnętrznym – podpina się go do komputera, zgrywa ważne pliki, a następnie przechowuje na półce;
- pendrivie – służy on do backupu niewielkiej ilości danych, ponieważ zazwyczaj ma mniejszą pojemność niż dysk zewnętrzny;
- chmurze danych online – może to być popularny Google Drive lub płatna usługa, która pozwoli Ci na przechowywanie plików w Internecie i pobranie ich w razie potrzeby.
Jak tworzyć kopie zapasowe?
Tworzenie kopii zapasowej jest banalnie proste. Jeśli robisz to systematycznie, zazwyczaj będzie zajmować mniej niż kilka minut. Zazwyczaj polega na skopiowaniu danych na nośnik zewnętrzny lub do chmury. Można to robić ręcznie lub skorzystać ze wbudowanych funkcjonalności Windows, które umożliwiają zrobienie backupu wszystkich plików za pomocą kilku kliknięć. Stosowną opcję znajdziesz w “Ustawieniach”.
Dzięki kopii zapasowej ważnych dokumentów oraz plików nigdy nie stracisz istotnych informacji. Z łatwością także przywrócisz wypracowane wcześniej ustawienia na nowym urządzeniu, jeśli stare ulegnie awarii lub zostanie zainfekowane złośliwym oprogramowaniem. Dlatego jeśli jeszcze nie robisz backupów, warto wykonać pierwszy z nich już dzisiaj.